فعالیت ستاد نماز اهواز

دبير ستاد اقامه نماز اهواز خبر داد:

بهره‌مندی 320 واحد آموزشی از فعاليت‌های قرآنی ستاد اقامه نماز اهواز

گروه اجتماعی:هم اكنون 320 مدرسه دخترانه و پسرانه تحت پوشش فعاليت قرآنی ستاد اقامه نماز اهواز هستند. عمده فعاليت طرح نيز در مقطع راهنمايی و دبيرستان هستند.

حجت‌الاسلام «جواد چاوشی» دبير ستاد اقامه نماز اهواز در گفت‌و گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، اظهار كرد: ستادهای اقامه نماز هر شهرستان با توجه به فعاليت مدارس منطقه و تعداد روحانيون، اقدام به اعزام نيرو به مدارس می‌كنند.

وی گفت: در اين طرح روحانيونی كه متناسب با اين فعاليت هستند انتخاب می‌شوند و با معرفی از سوی آموزش و پرورش، فعاليت خود را در زمينه اقامه نماز، سخنرانی، آموزش احكام اجرا می‌كنند.

به گفته چاوشی، اولويت اعزام روحانيون، آموزش‌ها و فعاليت‌های فرهنگی شهرستان اهواز بر اساس مسائل فرهنگی شهرستان اهواز خواهد بود. اولويت مدارس نيز مواردی است كه در كنار مساجد همان منطقه مستقر هستند.

دبير ستاد اقامه نماز اهواز با اشاره به اين‌كه هم اكنون 320 مدرسه دخترانه و پسرانه تحت پوشش فعاليت اين طرح هستند، اظهار كرد: عمده فعاليت طرح نيز در مقطع راهنمايی و دبيرستان هستند.

وی تصريح كرد: برنامه‌ريزی شده كه برای اجرای اين طرح‌، افراد خاصی از بين طلاب انتخاب شوند. فعاليت هر روحانی در مدرسه نيز حدود 45 دقيقه است و افراد اقدام به فعاليت‌ می‌كنند. فعاليت روحانی در قالب ارايه داستان و برگزاری مسابقه قرآنی، اقامه نماز و ... خواهد بود. در برخی دبيرستان‌ها، تفسير قرآن را نيز خواهيم داشت. اجرای طرح نيز از ابتدای سال تحصيلی بوده است.


لینک خبر :

http://www.iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=757171

 

بهداشت روانی در قرآن كريم

بررسی مصاديق بهداشت روانی در قرآن كريم/9
مسئول ستاد اقامه نماز اهواز:

ايمان به علم بی‌پايان الهی، تاييدی بر دوری از دلهره فردی است

گروه فعاليت‌های قرآنی: ايمان به خدا باعث می‌شود كه انسان به علم و قدرت بی‌پايان الهی تكيه كند. به همين دليل استرس و دلهره در فرد ايجاد نمی‌شود و احساس بی‌نيازی و آرامش به او دست می‌دهد.

حجت‌الاسلام «جواد چاوشی»، مسئول ستاد اقامه نماز اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، اظهار كرد: در قرآن‌كريم، روش‌هايی برای مقابله با سختی‌ها و مشكلات زندگی ذكر شده كه بعضی از آن‌ها اعتقادی و شناختی و بعضی ديگر عملی و رفتاری و دسته آخر نيز معنوی و عاطفی است.

وی افزود: يكی از نكات مؤثر در برخورد با ناملايمات زندگی ايمان به خداست. ايمان به خدا باعث می‌شود كه انسان به علم و قدرت بی‌پايان الهی تكيه كند. به همين خاطر استرس و دلهره در فرد ايجاد نمی‌شود و احساس بی‌نيازی و آرامش به او دست می‌دهد. «هُوَالَّذِی أنزَلَ السَّكِينَهَ فِی قُلُوبِ المُؤمِنِينَ لِیَزدادُوا إِيماناً مَعَ إيمانِهِم» اوست كه آرامش را به دل‌های مؤمنان نازل كرد، تا ايمانی بر ايمانشان بيفزايند. «فتح- 4»

به گفته مسئول ستاد اقامه نماز اهواز، دومين نكته بينش انسان نسبت به مشكلات است. در قرآن و روايات تأكيد شده كه طبيعت زندگی، آميخته با سختی‌هاست. «لَقَد خَلَقنا الإنسانَ فِی كَبَدٍ» ما انسان را در رنج آفريديم يعنی زندگی انسان پر از رنج‌ها و مشكلات است. «بلد- 4»

چاوشی ادامه داد: لذا اگر انسان وقوع سختی‌ها و مشكلات را اجتناب‌ناپذير بداند، آماده مواجهه با آن‌ها خواهد شد و پذيرش اين مشكلات برای او امری طبيعی خواهد بود.

وی افزود: سومين نكته توكل به خداست. توكل به خدا، پشتيبان قدرتمندی برای انسان در برطرف كردن مشكلات است. كسانی كه توكل كرده‌اند از لطف و رحمت خدا نااميد نمی‌شوند و نگران آينده نيستند؛ «ومن یَتَوَكَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ» و هر كس بر خدا توكل كند او برايش كافی است. «طلاق- 3»

مسئول ستاد اقامه نماز اهواز، گفت: چهارمين نكته اعتقاد و رضايت به تقدير الهی است. اين اعتقاد و رضايت از مراتب بالای ايمان بوده و بر آن تأكيد شده است، چرا كه اين اعتقاد سازگاری فرد را با تبعات يك حادثه آسان‌تر خواهد كرد. «قُل لَّن یُصِيبَنا ألّا مَا كَتَبَ اللهُ لَنَا هُوَ مَولَنَا وَ عَلَی اللهِ فَلیَتَوَكَّلِ المُؤمَنُون» بگو: هرگز جز آنچه خداوند برای ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد. او مولای ماست و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكل كنند. «توبه- 51»

چاوشی افزود: همچنين آيه «وَعَسَی أن تَكرهُوا شَيئاً وَ هُوَ خَير لَكُم وَ عَسی أن تُحبُّوا شيئاً وَ هُوَ شَرُّ لَكُم وَاللهُ یَعلَمُ وَ أنتُم لاتَعلَمُونَ»، «و بسا چيزی را خوش نمی‌داريد و آن برای شما خوب است و بسا چيزی را دوست می‌داريد و آن برای شما بد است و خدا می‌داند و شما نمی‌دانيد.» «بقره- 216» مصداق اين مطلب است.

وی تصريح كرد: پنجمين نكته صبر و خويشتن‌داری است. تعاليم قرآنی، افراد را در شرايط سخت و مشكلات، به صبر و عكس‌العمل منطقی دعوت می‌كنند. چرا كه اگر فرد واكنش‌های عجولانه و حساب نشده‌ای نشان ندهد دچار استرس كمتری خواهد شد؛ «یَا أیُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اصبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا واتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُم تُفلِحُون» ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر مشكلات و هوس‌ها) استقامت كنيد و (در برابر دشمنان نيز) پايدار باشيد (و ديگران را به صبر دعوت كنيد) و از مرزها مراقبت كنيد و از خداوند پروا داشته باشيد، شايد كه رستگار شويد. «آل‌عمران- 200»

چاوشی، تفريحات سالم را از ديگر موارد عنوان كرد و گفت: مقتضای فعاليت و كار مداوم، واردآمدن فشار جسمی و روحی بر فرد است و لذا بايد تفريحات سالمی باشد كه به فرد روحيه دهد و به او آرامش بخشد همانند استفاده از طبيعت، مصاحبت و شوخی‌های حلال و مشروع با دوستان، ورزش، مسافرت و ....

هفتمين نكته ازدواج و روابط خانوادگی است. اسلام به ازدواج و روابط خانوادگی بسيار اهميت می‌دهد و از عزلت و گوشه‌گيری نهی می‌كند كه اين خود حكايت از تأثير عميق دينی، اجتماعی و روانی آن بر فرد است. «وَمِن آیَاتِهِ أن خَلَقَ لَكُم مَن أنفُسِكُم ازوَاجًا لتَسكُنُوا إِلَيهَا» و از نشانه‌های او اينكه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد. «روم- 21»

وی ادامه داد: در اين ميان حمايت و محبت اجتماعی نبايد فراموش شود. گستره‌ حمايت اجتماعی و محبت در اسلام، از محدوده كوچك خانواده آغاز می‌شود و خويشاوندان، همسايگان، شهروندان، و حتی به گونه‌ای كل جامعه بشری را دربر می‌گيرد. «إِنَّمَا المُؤمِنُونَ إخوَه» مؤمنان برادر يكديگر هستند. «حجرات- 10»

يكی از اموری كه به انسان آرامش می‌بخشد ياد خداست. «ألا بِذِكرِاللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دل‌ها آرامش می‌يابد. «رعد- 28». و اين موضوع باعث ايجاد آرامش زودهنگام در روان و جسم فرد می‌شود. «ثُمَّ تَلينُ جُلُودَهُم وَ قُلُوبُهُم إلَی ذِكرِاللهِ» سپس برون و درونشان نرم و متوجه ذكر خدا می‌شود. «زمر- 23» و در مقابل دوری از ياد خدا، زندگی را دشوار می‌سازد. «وَمَن أعرَض عَن ذِكرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَهً ضَنكًا» و هر كس از ياد من روی گرداند، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت. «طه- 124»

مسئول ستاد اقامه نماز اهواز، بيان كرد: دهمين نكته دعا است. ياری خواستن از قدرت بی‌نهايت خداوند نوعی رابطه بين انسان و پروردگار برقرار می‌سازد؛ «أمَّن یُجِيبُ المُضطَرَّ إِذَا دَعاهُ وَ یَكشَفُ السُّوءَ» يا كسی كه دعای مضطر را اجابت می‌كند و گرفتاری را برطرف می‌سازد. «نمل- 62»

راز و نياز با آداب مخصوص آن با خدا و به صورت منظم از جمله عواملی است كه در بهداشت روانی انسان بسيار مؤثر می‌باشد «وَاستَعِينُوا بِالصَّبرِ وَالصَّلاهِ» از صبر و نماز ياری بجوييد. «بقره- 45»

توسل به ائمه معصومين (ع) و اوليای خدا، برقراری ارتباط با كسانی است كه در نظام هستی قدرت تصرفی بيش از ساير انسان‌ها دارند و دارای صفات والای اخلاقی هستند. از همين روی فرد به نيرويی ماورای طبيعی دلبسته می‌شود كه به طور متقابل به فرد توجه و عنايت فراوان دارد، و لذا در اين حالت، فرد احساس تنهايی و درماندگی نمی‌كند.


لینک خبر :

http://www.iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=738768

عاشورا

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز اهواز گفت: دشمن شناسی درسی بزرگ از عاشورا و نیازمند بصیرت و آگاهی است.


حجت الاسلام جواد چاوشی، استاد حوزه علمیه اهواز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، تبعیت از رهبری را نخستین درس عاشورا دانست و گفت: پس از رحلت پیامبر(ص) جامعه اسلامی به سبب عدم پیروی از کلام رسول الله و ولایت ائمه اطهار(ع) دچار انحراف و انحطاط و از مسیر دین خارج شد.

استاد حوزه علمیه اهواز، دشمن شناسی را عبرتی دیگر از عاشورا خواند که نیازمند بصیرت و آگاهی است و ابراز داشت: متأسفانه از عوامل اصلی انحراف مسلمانان، از صدر اسلام تاکنون ضعف در دشمن شناسی بوده است.

وی با بیان این که انسان بدون تحلیل صحیح همواره گرفتار خطا می شود، افزود: عدم درک صحیح و تحلیل مناسب از مسائل جامعه اسلامی سبب خدمت ناخواسته به دشمن و تقویت جبهه او خواهد شد.

مسؤول ستاد اقامه نماز اهواز، با بیان این که فتنه فضایی است که حق و باطل با هم آمیخته به شکلی که تشخیص حق از باطل دشوار می شود، به علائم فتنه اشاره کرد و گفت: تردید، اختلاف میان اعضای جامعه، بی‌ثباتی در ایمان و عدم تشخیص دوست از دشمن، علامت های اصلی فتنه هستند.

حجت الاسلام چاوشی همچنین پیروی از هواهای نفسانی و بدعت در دین را مهم ترین منشاء فتنه عنوان کرد و افزود: تمسک به اهل بیت(ع)، پیروی از رهبر جامعه، آگاهی و بصیرت کافی و داشتن تحلیل صحیح راه مقابله با فتنه است.

استاد حوزه علمیه اهواز بصیرت را نوعی دید درونی دانست که با دید چشم ظاهری متفاوت است و ابراز داشت: بصیرت در حقیقت نوعی به کارگیری عقل در مسیر هدایت انسان و استفاده از روشنگری آن است که سبب تشخیص مسیر درست از نادرست و حق از باطل می شود.

وی به عوامل بصیرت افزایی اشاره و خاطر نشان کرد: تقوی و همنشینی با افراد صالح و دارای بصیرت مهم ترین عوامل بصیرت افزایی است.

مسؤول ستاد اقامه نماز اهواز در پایان به بیان شاخصه های عاشورایی بودن پرداخت و گفت: پیروی از ولی فقیه، دوری از دنیا طلبی و تجملات، پرهیز از تعصبات قومی و حزبی، حق طلبی و تسلیم نشدن در برابر باطل شاخصه هایی از دنیا طلبی است./945/ت302/ع


لینک این خبر :http://www.rasanews.ir/Nsite/FullStory/?Id=92846