سایه
در این صحبت زبان عشق را سرمایه می خواهم
عبور از کوچه های بی کسی سخت است اما من
برای زندگی تنها تو را همسایه می خواهم
در این صحبت زبان عشق را سرمایه می خواهم
عبور از کوچه های بی کسی سخت است اما من
برای زندگی تنها تو را همسایه می خواهم
دوشنبه 19 مهر 1389 08:20:01 شماره خبر :666744 |
بررسی نتايج پذيرش توبه/9 |
ايكنا ـ خوزستان: بر اساس رواياتی از معصومين توبهكننده واقعی كسی است كه دوستان بد خود را تغيير دهد و با كسانی كه او را در راه دين و اطاعت خدا كمك و تشويق كند دوستی كند، مجالس و محافل خود را تغيير دهد و در مجالس گناه حاضر نشود حتی اگر خودش در اين مجالس حضور يابد و مرتكب گناه نكند. حجتالاسلام «جوادچاوشی»، رئيس ستاد اقامه نماز اهواز در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) دفتر خوزستان اظهار كرد: توبه يك حالت روحی و تحول درونی است. توبه به كاربردن يك يا چند لفظ نيست بلكه انقلاب حقيقی از درون و مقابله با اميال و روح شيطانی است. وی افزود: توبه اولين مرحله از مراحل رسيدن به قرب الهی است و تا زمانی كه انسان در اين دنيا زندگی میكند و مرگش فرا نرسيده باشد خداوند مهلت داده تا بندهاش توبه كند. فقط زمانی كه مرگش فرا میرسد و انسان خود را مضطر و بيچاره میبيند، توبه سودی نخواهد داشت. زيرا در هنگام مرگ، توبه به معنای پشيمانی و تحول نيست بلكه از روی استيصال است. جواد چاوشی گفت: فرعون زمانی كه در آب محصور میشود و مرگ را به چشم میبيند توبه میكند و میگويد: «و جَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْیًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِهَ إِلاَّ الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ»، «و فرزندان اسرائيل را از دريا گذرانديم پس فرعون و سپاهيانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال كردند تا وقتى كه در شرف غرق شدن قرار گرفت گفت ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويدهاند نيست و من از تسليمشدگانم» آيه 90 سوره يونس. به گفته رئيس ستاد اقامه نماز اهواز، آن ايمان آوردن و توبه كردن فاقد ارزش است. خداوند در آيه بعدی، آيه 91 میفرمايد: «آيا الان ايمان میآوری؟ در حالی كه تا قبل از اين نافرمانی میكردی و از تبهكاران بودی!» وی افزود: نااميدی از لطف و رحمت الهی بزرگترين گناه شمرده شده است. انسان با هر گناهی و در هر سنی میتواند توبه كند و از خدا طلب بخشش كند. بهترين زمان توبه جوانی است هرچند كه در پيری هم خداوند توبه را قبول میكند، اما زمانی كه انسان هنوز در سنين جوانی است و شخصيت او ثابت نشده توبه آسانتر است. رئيس ستاد اقامه نماز اهواز ادامه داد: همچنين ارزش توبه در جوانی بالاتر است زيرا در سنين جوانی قدرت انجام هر گناهی وجود دارد اما در سنين پيری انسان قدرت انجام هر گناهی را ندارد. امامعلی(ع) در نهجالبلاغه حكمت 409 شش شرط برای استغفار ذكر نموده است كه دو شرط اول ركن توبه است، دو شرط دوم شرط قبول توبه و دو شرط آخر شرط كمال توبه هستند. وی به اركان توبه و استغفار اشاره كرد و گفت: پشيمانى از گناهان و اعمال زشت گذشته و تأسف و ناراحتی واقعی دوم عزم جدی بر ترك گناه به طور هميشگی و بدون بازگشت (توبه نصوح) از اركان مهم تويه هستند. ادای حقوق مردم به شكلی كه هيچ حقی از كسی بر گردن فرد نباشد تا خدا را ملاقات كند. به جا آوردن تمام واجباتی كه از او فوت شده و ادای حق خداوند از شرايط پذيرش توبه هستند. به گفته جواد چاوشی، اوج توبه اين است كه انسان گوشتهايی كه از گناه و با مال حرام بر تن روييده را آب كند و با لقمه حلال گوشت تازه جايگزين آن كند. توبهكننده بايد بدن خود را كه هميشه راحت بوده با انجام اعمال و طاعت الهی به رنج بيفكند تا شيرينی معصيت از بدنش خارج شود. با استفاده از رواياتی كه از معصومين نقل شده توبه كننده واقعی كسی است كه دوستان بد خود را تغيير داده و با كسانی كه او را در راه دين و اطاعت خدا كمك و تشويق كند دوستی كند، مجالس و محافل خود را تغيير داده و در مجالس گناه حاضر نشود حتی اگر خودش گناه نكند، اخلاق و نيت خود را تغيير دهد. آرزوهايش را كوتاه و زبانش را حفظ كند. به فكر محرومان و گرسنگان باشد، لباس و ظاهر خود را تغيير دهد.
لینک این خبر : |
يكشنبه 18 مهر 1389 11:57:24 شماره خبر :669446 |
دبير ستاد اقامه نماز اهواز: |
ايكنا ـ خوزستان: توجه به محيط مناسب كلاسها برای آموزش قرآن، جذابيت تدريس معلمان، تهيه امكانات كمك آموزشی و ... بخشی از عواملی هستند كه در موفقيت نظام آموزشی تعليم قواعد روخوانی و تجويد قرآن كريم مؤثر خواهند بود. حجتالاسلام «جواد چاوشی»، دبير ستاد اقامه نماز اهواز در گفتوگو با دفتر خوزستان خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) اظهار كرد: بنا به وعده وزير آموزش و پرورش، پانزدهم مهرماه روز آغاز طرح مدارس قرآنی در سطح كشور بود. طرحی كه قبل از اجرا، با اشكالات جدی مواجه بوده و منتقدين فراوانی دارد. وی افزود: لزوم اجرای برنامههای آموزش روخوانی قرآن و آشنايی جوانان و نوجوانان با معارف قرآنی بر كسی پوشيده نيست. اما ضعف مشهود دانشآموزان و دانشجويان و جمع كثيری از فارغالتحصيلان مقطع متوسطه و دانشگاهها در روخوانی قرآن را نمیتوان با چنين طرحی برطرف كرد. جوادچاوشی تصريح كرد: با اندك بررسی و تأملی میتوان دريافت كه اين ضعف مشهود در روخوانی ساده قرآن ناشی از عواملی است كه در اين طرح نه تنها برای برطرف شدن آن چارهای انديشيده نشده، بلكه اشتباهات نظام آموزشی در تدريس قرآن مجددا تكرار شده است. به گفته وی، محيط نامناسب كلاسها برای آموزش قرآن، عدم جذابيت تدريس معلمان، نگاه دست چندمی به زنگ قرآن توسط مديران و معلمان، نبود امكانات كمك آموزشی و ... بخشی از عوامل مهم عدم موفقيت نظام آموزشی در تعليم قواعد روخوانی و تجويد قرآن كريم است. دبير ستاد اقامه نماز اهواز ادامه داد: راهاندازی و فعاليت ده هزار مدرسه قرآنی كه به پنجاه هزار مدرسه خواهد رسيد، در وقت بعدازظهر و در ساعت استراحت و زمان انجام تكاليف دانشآموزان برنامهريزی شده است كه متاسفانه علاوه بر عدم استقبال كافی از سوی دانشآموزان و والدين، بازدهی پايين تدريس را نيز در پی خواهد داشت. وی افزود: همچنين بكارگيری معلمان بدون گذراندن دورههای تخصصی يكی ديگر از اشكالات اين طرح است. هر چند اختصاص بودجههای ميلياردی برای فعاليتهای قرآنی بسيار ناچيز است اما مبلغ پنجاه ميليارد تومان اعلام شده توسط وزير محترم آموزش و پرورش، بايستی به جا و صحيح مصرف شود. اختصاص يك ميليون تومان برای راهاندازی و ماهانه هفتصد هزار تومان برای هزينههای تدريس و غيره برای هر مدرسه، مبلغ بسيار خوبی است كه متاسفانه به دليل اشكالات ذكر شده به هدر خواهد رفت. جوادچاوشی گفت: بهترين زمان برای تدريس قرآن در اين طرح، بعد از نماز مغرب و عشا و بهترين مكان فراگيری، مسجد است. استفاده از پتانسيل مساجد فعال و نمونه هر شهر و جذب جوانان و نوجوانان از طريق اين برنامه به مساجد، كار ارزشمندی است كه علاوه بر ثمرات معنوی و ماندگاری، هزينههای اين طرح را به كمتر از نصف كاهش خواهد داد.
لینک این خبر : |