يكشنبه 18 مهر 1389 11:57:24             شماره‌ خبر :669446

دبير ستاد اقامه نماز اهواز:

محيط مناسب آموزش و جذابيت تدريس در تعليم قرآن نقش انكارناپذير دارد

ايكنا ـ خوزستان: توجه به محيط مناسب كلاس‌ها برای آموزش قرآن، جذابيت تدريس معلمان، تهيه امكانات كمك آموزشی و ... بخشی از عواملی هستند كه در موفقيت نظام آموزشی تعليم قواعد روخوانی و تجويد قرآن كريم مؤثر خواهند بود.

حجت‌الاسلام «جواد چاوشی»، دبير ستاد اقامه نماز اهواز در گفت‌وگو با دفتر خوزستان خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) اظهار كرد: بنا به وعده وزير آموزش و پرورش، پانزدهم مهرماه روز آغاز طرح مدارس قرآنی در سطح كشور بود. طرحی كه قبل از اجرا، با اشكالات جدی مواجه بوده و منتقدين فراوانی دارد.

وی افزود: لزوم اجرای برنامه‌های آموزش روخوانی قرآن و آشنايی جوانان و نوجوانان با معارف قرآنی بر كسی پوشيده نيست. اما ضعف مشهود دانش‌آموزان و دانشجويان و جمع كثيری از فارغ‌التحصيلان مقطع متوسطه و دانشگاه‌ها در روخوانی قرآن را نمی‌توان با چنين طرحی برطرف كرد.

جوادچاوشی تصريح كرد: با اندك بررسی و تأملی می‌توان دريافت كه اين ضعف مشهود در روخوانی ساده قرآن ناشی از عواملی است كه در اين طرح نه تنها برای برطرف شدن آن چاره‌ای انديشيده نشده، بلكه اشتباهات نظام آموزشی در تدريس قرآن مجددا تكرار شده است.

به گفته وی، محيط نامناسب كلاس‌ها برای آموزش قرآن، عدم جذابيت تدريس معلمان، نگاه دست چندمی به زنگ قرآن توسط مديران و معلمان، نبود امكانات كمك آموزشی و ... بخشی از عوامل مهم عدم موفقيت نظام آموزشی در تعليم قواعد روخوانی و تجويد قرآن كريم است.

دبير ستاد اقامه نماز اهواز ادامه داد: راه‌اندازی و فعاليت ده هزار مدرسه قرآنی كه به پنجاه هزار مدرسه خواهد رسيد، در وقت بعدازظهر و در ساعت استراحت و زمان انجام تكاليف دانش‌آموزان برنامه‌ريزی شده است كه متاسفانه علاوه بر عدم استقبال كافی از سوی دانش‌آموزان و والدين، بازدهی پايين تدريس را نيز در پی خواهد داشت.

وی افزود: همچنين ‌بكارگيری معلمان بدون گذراندن دوره‌های تخصصی يكی ديگر از اشكالات اين طرح است.

هر چند اختصاص بودجه‌های ميلياردی برای فعاليت‌های قرآنی بسيار ناچيز است اما مبلغ پنجاه ميليارد تومان اعلام شده توسط وزير محترم آموزش و پرورش، بايستی به جا و صحيح مصرف شود. اختصاص يك ميليون تومان برای راه‌اندازی و ماهانه هفتصد هزار تومان برای هزينه‌های تدريس و غيره برای هر مدرسه، مبلغ بسيار خوبی است كه متاسفانه به دليل اشكالات ذكر شده به هدر خواهد رفت.

جوادچاوشی گفت: بهترين زمان برای تدريس قرآن در اين طرح، بعد از نماز مغرب و عشا و بهترين مكان فراگيری، مسجد است. استفاده از پتانسيل مساجد فعال و نمونه هر شهر و جذب جوانان و نوجوانان از طريق اين برنامه به مساجد، كار ارزشمندی است كه علاوه بر ثمرات معنوی و ماندگاری، هزينه‌های اين طرح را به كمتر از نصف كاهش خواهد داد.


لینک این خبر :

http://www.iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=669446