امام علی علیه السلام مصاحبه با خبرگزاری ایکنا

چهارشنبه 18 شهريور 1388 12:01:34             شماره‌ خبر :461785 

بررسی القاب مبارك امام علی(ع)/3

رييس ستاد اقامه نماز اهواز:

«سيدالوصيين» تأكيد كننده ولايت امام علی(ع) است 

گروه اجتماعی: اگر پيامبر اسلام(ص) ولايت امام علی(ع) را ابلاغ نمی‌كردند و دستور

خداوند اجرا نمی‌شد، تمامی رسالت پيامبر و اقداماتی كه توسط آخرين فرستاده خدا ب

رای گسترش اسلام صورت گرفته بود، منتفی می‌شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين «مهران جوادچاوشی»، رييس ستاد اقامه نماز اهواز، در گفت‌وگو

 با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، اظهار كرد: سيد الوصيين يعنی سرور و

 بزرگ جانشينان و امر وصايت و جانشينی زمان از حضرت آدم(ع) مطرح بوده و شامل همه

پيامبران بوده به نحوی كه همه پيامبران موظف بودند شخصی را بعد از خود به عنوان

جانشين معرفی كنند.

وی گفت: اين امر تا زمان حضرت محمد(ص) ادامه داشت و به دليل اين كه ايشان

خاتم‌النبين بودند، بايد شخصی را به عنوان جانشين معرفی می‌كردند كه از تمامی اوصاف

 پيامبری به جز نبوت برخوردار باشد و بتواند مساله وصايت و رهبری دين و دنيای مردم را

 داشته باشد.

چاووشی ادامه داد: پيامبر مكرم اسلام به امر خداوند در چندين مرحله به جانشينی

 امام علی(ع) اشاره كردند و به اين مسأله نيز تأكيد فراوانی داشتند.

وی تصريح كرد: امام علی(ع) ويژگی‌های بارزی داشتند و جانشينی ايشان در

جاهای متعددی از جمله اولين كسی كه به پيامبر اسلام ايمان آورد، تنها كسی كه

 در بستر پيامبر اسلام(ص) خوابيد، تنها كسی كه همسر معصوم داشت، تنها امامی كه

 در زمان حيات به دو امام ديگر وصايت داشت، تنها كسی كه قلعه خيبر را فتح كرد، اولين

كسی كه در محراب به شهادت رسيد نمود داشته و از عواملی بودند كه خداوند ايشان

 را به عنوان امام در نظر گرفته بود تا بتواند بعد از پيامبر اكرم(ص) به امور دينی و

دنيوی مردم رسيدگی كند.

وی افزود: هيچ‌ كدام از امامان نيز از شأن و منزلت اولين امام شيعيان برخوردار نبودند و

لقب«سيدالوصيين» و «اميرالمؤمنين» مختص امام علی(ع) است.

رييس ستاد اقامه نماز اهواز، گفت: به مقوله وصايت اميرالمؤمين در كتاب‌های متعدد

 اهل سنت نيز اشاره شده است و برخی از افراد اهل سنت نيز حادثه غدير را قبول دارند

 ولی تنها تعدادی از اهل سنت معتقدند كه منظور پيامبر از كلمه مولا در حادثه غدير دوست

 بوده و نه ولايت و سرپرستی.

وی افزود: در زمان حضرت محمد(ص)، صحابه‌ای كه بعد از عرضه اسلام توسط

حضرت محمد(ص) ايمان می‌آورند، «رضی‌الله عن» لقب می‌گرفتند ولی به دليل اين كه

 امام علی(ع) از زمان نوجوانی مسلم بودند و هيچ لحظه‌ای بت نپرستيدند، لقب

«كرم‌الله وجه» گرفت و اين مسأله مورد قبول اهل سنت و شيعه بوده است و بر

مسلمان بودن امام علی(ع) صحه می‌گذارد.

رييس ستاد اقامه نماز اهواز، تأكيد كرد: از سويی ديگر شيعيان معتقدند كه اگر

منظور پيامبر از كلمه مولا تنها دوست بوده، لزومی نداشت كه مقدمات و موخرات ارايه

 می‌داد. همچنين آيه‌ای در اين باره نازل نمی‌شد و به ولايت تأكيد نمی‌شد.

وی گفت: برخی از افراد اهل سنت امام علی(ع) را به عنوان امام چهارم مسلمانان قبول

 دارند و به مسأله غدير نيز اتفاق نظر دارند.

چاووشی تصريح كرد: مسأله ولايت از اهميت خاصی برخوردار است. وصايت نيز فقط برای

 امام علی(ع) مطرح شده است.

-------------------------------------------------------------------------------

لینک این خبر در همشهری آنلاین :

http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=95895

لینک این خبر در خبرگزاری ایکنا :

http://iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=461785

عید سعید فطر مبارک باد

عید فطر

زیارت امام رضا علیه السلام در رمضان

به حول و قوه ی الهی تا پایان شهریور ماه در بارگاه ملکوتی ثامن الحجج دعاگوی دوستان مهربان و عزیزم خواهم بود .

این اولین باری است که در ماه مبارک رمضان و شب های قدر در مشهد مقدس هستم .

پیشاپیش از این که نظرات شما با کمی تاخیر در سایت قرار می گیرد عذرخواهی می نمایم .

در شب های قدر ما را هم از دعای خیر محروم نسازید .

عاشقان رستگارند یا عاقلان ؟

بعد از گذشت نیمی از ماه خودسازی و عبادت و در آستانه ی میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) کم کم در سراشیبی رسیدن به شب های مبارک قدر و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان قرار  گرفته ایم .

در شب میلاد این بزرگ اسوه ی اخلاق و انسانیت ، این سوال در ذهن من نقش بست که مردم را به چند دسته می توان تقسیم کرد ؟

اصولا انسان ها را بر اساس کدام معیار و ملاک باید تقسیم نمود ؟

اولین پاسخی که به ذهن می رسد این است که انسانها را باید بر اساس آنچه آنها را از غیر انسان جدا می کند سنجید .

مگر نه فرق انسان و حیوان در داشتن قوه ی تفکر و عقل است ؟ پس می بایست انسان ها را بر اساس میزان عقل شان سنجید . در نتیجه هر انسانی که عاقل تر باشد کامل تر بوده و به فلاح و رستگاری نزدیک تر .

با این استدلال انسان به دو دسته ی عاقل و جاهل تقسیم می گردد .

اما به زعم حقیر در این تفکر و تقسیم بندی ابهاماتی و جود دارد که باید به آنها پاسخ داد .

۱ ـ آیا عقل انسان به تمام ابعاد وجودی خود انسان احاطه دارد ؟

۲ ـ آیا انسان می تواند آینده ی خود را ببیند ؟

۳ ـ آیا انسان دچار لغزش و خطا نمی شود ؟

۴ ـ آیا انسانهایی که به نظر ما جزء عقلا و متفکران عالم هستند ،همه به

فلاح و رستگاری رسیده اند ؟

و ... دهها سوال دیگر که به جهت اختصار از طرح آن خودداری می نمایم .

پاسخ تمامی این سوال ها تنها یک جمله است (عقل انسان محدود است و انسان با تکیه بر عقل ناقص خود دچار اشتباه و لغزش های فراوان می گردد)

با این جواب دریافتیم که عقلاء هم به خطا می روند چه رسد به جهال

اما علاوه بر دو دسته ی عاقل و جاهل دسته ی سومی نیز وجود دارد و آن دسته عاشقانند .

عاشق حقیقی گر چه عقلش همانند همه ی انسان ها ناقص است ، اما عشق در و جودش چنان شعله ور می گردد که عنان خود و نفس از کف می دهد و در پی معشوق می شود که عقل را یارای رفتن در چنین ورطه ای نیست . عقل آنچه را که با محاسبات خود صحیح باشد می پذیرد .

وقتی عاشق همه ی امور خود را به دست معشوق سپرد آن گاه است که معشوق دست عاشق را گرفته و به سر منزل مقصود خواهد رساند .

اول العلم معرفه الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه

آری ای انسان عاشق پیشه ، معشوق در دل آدمی می نشیند نه در عقل او

تا عاشق دل خود را جایگاه معشوق نکند همچنان عقل ناقص او بر اعضاء بدنش حاکم خواهد بود .

آن زمان که معشوق در دل نشست زمام همه ی اعضاء و جوارح آدمی ، حتی عقل را به دست خواهد گرفت .

هل الدین الا الحب آیا دین خدا به جز عشق و محبت است ؟

رشته ای بر گردنم افکنده دوست       می کشد آنجا که خاطر خواه اوست

خانواده ، جامعه و ماه مبارک رمضان

مصاحبه با ایکنا :

يكشنبه 08 شهريور 1388 14:11:39             شماره‌ خبر :454639 
جامعه و ماه مبارك رمضان/2


رييس ستاد اقامه نماز اهواز:

فراهم ساختن محيط مناسب در ماه رمضان توسط خانواده در كنترل گناه موثر خواهد بود


گروه انديشه و علم: خانواده بايد در ماه مبارك رمضان محيط را برای
فرزندان به گونه‌ای فراهم كنند كه در ماه مبارك رمضان كمتر مرتكب گناه شوند.
حجت‌الاسلام و المسلمين «جواد چاوشی»، رييس ستاد اقامه نماز اهواز،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، اظهار كرد: خانواده‌ بايد در ماه مبارك رمضان با برنامه‌ريزی اصولی، محيطی را برای به ياد خدا بودن فراهم كنند و افراد كمتر به سمت گناه بروند.
وی گفت: والدين بايد سعی كنند الگوی عملی دينی برای فرزندان شوند و خود پدر و مادر به مسائل دينی و معنوی مقيد باشند. همچنين الگو‌های ملموس معنوی را برای فرزندان خود معرفی كنند و آن‌ها را نسبت به معنويت و مفاهيم دينی تشويق كنند.
چاوشی افزود: نقش جامعه در فراهم‌سازی محيط تعليم و تعلم و بهره‌مندی جوانان از بركات ماه مبارك انكارناپذير است و جامعه نقش قابل توجهی دارد. با توجه به اين‌كه بخشی از زندگی افراد در خانواده و بخشی در جامعه سپری می‌شود، بايد جامعه پيراسته‌ای را فراهم كرد.
وی گفت: در ماه مبارك رمضان، شيطان در غل و زنجير می‌شود و خداوند سبحان زمينه را برای استفاده معنويت فراهم می‌كند. چنانچه افراد از قبل خود را برای بهره‌مندی از فيض ماه مبارك رمضان آماده نكنند، نمی‌توانند از بركات اين ماه بهره‌مند شوند.
رييس ستاد اقامه نماز اهواز، ادامه داد: با توجه به اين كه در ماه مبارك رمضان، انسان به خداوند نزديك می‌شود، از گناه‌ و از اعمالی كه به دليل ارتكاب آن‌ها مواخذه می‌شود نيز دوری می‌كند و لطافت خاصی در اعمالش ديده می‌شود.
وی تأكيد كرد: افراد روزه‌دار به سه دسته تقسيم می‌شوند. گروه اول افرادی هستند كه فقط خوردن و نياشاميدن نصيبشان می‌شود، گروه دوم افرادی كه اعضا وجودی‌شان نيز روزه است و روزه‌داران خاص ناميده می‌شوند، گروه سوم نيز افرادی كه نه تنها روزه‌دار واقعی هستند بلكه هيچ گناهی نيز مرتكب نمی‌شوند و يك پله بالاتر از ديگر روزه‌‌داران هستند.
چاوشی گفت: از نتايج قابل توجه ماه مبارك رمضان در جامعه می‌توان به كاهش ميزان جرم و جنايت، توجه به ايتام و درك حال و هوای افراد فقير و توجه به مشكلات آن‌ها و تقويت حس نوع‌دوستی اشاره كرد.
وی اظهار كرد: در نظام تربيتی كه بر اساس قرآن پايه‌ريزی شده، خدا محوری و آخرت‌گرايی مطرح شده است كه اين دو مقوله انسان را به معنويت سوق می‌دهند.
چاوشی تصريح كرد: اگر بتوان قرآن كريم را به فراخور دانش‌‌آموزان و نوجوانان و با ارايه الگو‌های موفق تربيتی به افراد آموزش دهيم، می‌توان گام مؤثری در تربيت جامعه بر اساس دين و معنويت برداشت.


لینک این مصاحبه در ایکنا :

http://www.iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=454639


زن و مرد تفاوت یا برتری

یکی از خوانندگان محترم سایت با خواندن مصاحبه ی نویسنده با ایکنا در پست قبلی ، مطلبی را نوشتند که تصمیم گرفتم  در یک پست جداگانه پاسخ مناسب و البته کوتاه عرض کنم

به قائل شدن تفاوت در خلقت زن و مرد خط بطلان كشيده شده است!!! این جمله چه قشنگه ولی حیف که تو فرهنگ و دین ما پذیرفته نیست



سلام بر شما دوست عزیز و گرامی
توضیحاَ عرض می کنم که این حرف دین ماست نه حرف من
نحوه ی پیدایش و خلق زن و مرد یکسان است.همه ی زنان و مردان عالم به یک شکل خلق می شوند حتی نحوه ی خلقت آدم و حوا هم یکسان بوده است.پس زن و مرد در آفرینش و مبدا هیچ فرقی با هم ندارند.
اما چون در عالم امور مختلفی وجود دارد می بایست برای انجام این امور،افراد متناسب نیز بوجود آیند.لذا خداوند متعال مرد و زن را با صفات ویژه ای آفریده است.اما این تفاوت مایه ی برتری مرد نسبت به زن نیست.بلکه تفاوت در ماموریت است.مثلا وسیله سرمایشی می تواند بر وسیله ی گرمایشی امتیازی داشته باشد ؟
هر کدام ار اینها در زمان و مکان خود کاری انجام می دهد که دیگری انجام نمی دهد،این مایه ی فخر و برتری نیست.
لذا اشتباه افراد در همین جاست و گمان می کنند چون مردان از لحاظ فیزیک و انجام کارهای سخت بر زنان که دلی پر عطوفت و پر مهر دارند،تفاوت دارند،در نتیجه از او برترند .در حالی که چنین نیست.
خداوند زنان را برای دمیدن روح مهربانی و عطوفت آفریده نه فقط برای کامیابی جسمی و جنسی
لذا در جوامع غربی به دلیل داشتن جهانشناسی مادی ، انسان شناسی آنها هم مادی است و زن را فقط به دید جسمی می بینند. از این رو در این جوامع با زن همانند کالا برخورد می کنند.آنها چون در چشم خود دو انسان می بینند یکی زن و یکی مرد،می گویند زن با مرد متفاوت است چون جسم آنها با هم متفاوت است.این یک نگاه سطحی و فاقد ارزش است.
آنها برای انسان مقامی بیشتر از این دنیا قائل نیستند و به ماوراء اعتقادی ندارند.
اما انسان خداشناس همه چیز را دنیا نمی داند. او جهان را از دید خدا نگاه می کند.
کسانی که دنیا برای شان ملاک است پست ها و مقامات دنیوی نیز برای آنان مهم است.اگر کسی مقامی داشت برتری و فضیلت دارد.
اما در اسلام و جهان بینی مبتنی بر خدا محوری،مقام و پست ارزش نیست.فضلیت به داشتن تقوی و مسایل معنوی است.
اگر کسی کاری بر عهده ی اوست این وظیفه است نه فضیلت و برتری
اگر خداوند می فرماید الرجال قوامون علی النساء اولا این مرد در مقابل زن نیست این مرد در مقابل همسر است.یعنی مردی که دارای همسر است. چون باید زندگی را اداره کند این سرپرستی به او داده شده . این فضیلت نیست این انجام یک وظیفه است .ضمنابسیاری از مناصب را هم زنان می توانند عهده دار باشند.اما این که مایه ی برتری نیست.اگر داشتن جایگاه و انجام امور اجرایی یک ارزش محسوب می شد،قطعا بزرگان دین در این راه گام بر می داشتند.ولی می بینیم آن ها برای کمال تلاش می کنند نه کسب این مقامات

حرف دین و کتاب آسمانی ما همین است که عرض شد.اما فرهنگ مردم ما کم و بیش متاثر از فرهنگ غرب و آداب و رسوم غلط است.

اعمال افراد را نباید به پای دین نوشت.کوشش کنیم دین را برای افراد سرمشق قرار دهیم.

گفتگو با خبرگزاری ایکنا 2

رييس ستاد اقامه نماز اهواز:

 

قرآن كريم ايمان به خدا را مهم‌ترين شرط انتخاب همسر می‌داند
 
گروه اجتماعی: ايمان به خدا و دينداری افراد كه در آيه 221 سوره بقره به آن اشاره شده، مهم‌ترين شروط انتخاب همسر هستند.
حجت‌الاسلام و المسلمين «مهران جواد چاوشی»، رييس ستاد اقامه نماز اهواز،در
 گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، اظهار كرد:صداقت و ايمان
 عملی فرد نيز مورد تأكيد فراوان از سوی قرآن است.در آيه 5 سوره «تحريم» به ايمان
 عملی فرد اشاره شده و منظور اين است كه فرد بايد به اقامه نماز، روزه و پرداخت
خمس نيز توجه كند.
وی با اشاره به اين‌كه افراد بايد هدف خود را از ازدواج بشناسند، اظهار كرد: در آيه 21
سوره «روم» به هدف افراد از ازدواج تأكيد شده تا بتوانند بر اساس هدف تعيين شده،
نسبت به تنظيم و تطابق خواسته‌های يكديگر اقدام كنند.
به گفته چاوشی در اين آيه مهم‌ترين هدف ازدواج، آ‌رامش روحی و جسمی افراد است
و به قائل شدن تفاوت در خلقت زن و مرد خط بطلان كشيده شده است.
وی گفت: هم‌سطح بودن و نزديكی از جهت فكری، فرهنگی، مالی، علمی و موقعيت
اجتماعی نيز مورد تأكيد است و عدم رعايت اين موازين شكست در ازدواج را به همراه
 دارد. گر چه در برخی موارد اين تفاوت‌ها به طلاق كشيده نمی‌شود ولی سردی در
روابط زن و مرد را به همراه دارد.
رييس ستاد اقامه نماز اهواز، گفت: عصمت و پاكدامنی، خوش‌‌برخورد‌ و مهربان بودن در
 كنار ابراز لطف و محبت زوجين به يكديگر نيز بايد در انتخاب همسر مورد توجه باشد.
گاهی اوقات عدم ابراز علاقه به يكديگر باعث سردی روابط می‌شود.
وی افزود: در آيه 187 سوره بقره آمده همان‌‌طور كه لباس انسان را از گرما و سرما در
 امان نگه می‌دارد، افراد نيز بايد قدرت اداره زندگی را در بالا و پايين‌های زندگی داشته
باشند. زوجين نبايد با وابستگی شديد به خانواده (پدر و مادر) باعث به وجود آمدن
مشكلاتی در زندگی مشترك شوند.
به گفته وی انتخاب افرادی كه به خانواده خود وابستگی شديدی داشته باشند به عنوان
 همسر، كار نادرستی است و دليل آن نيز همپا نبودن همسر در اداره زندگی مشترك
است.
چاوشی، بيكاری زوجين به خصوص مرد را در انتخاب همسر مهم عنوان كرد و گفت:
همسر بايد هدف و خواسته‌های طرف مقابل خود را تأمين كند. يكی از حقوق واجب مرد
 تأمين نفقه زن است كه در صورت بيكار بودن مرد اين مهم میسر نمی‌شود.
وی گفت: توجه زوج به سپری كردن وقت بيشتر در محيط خارج از خانه برای مرد و زن
امری ناپسند است و وقتی زوج در خدمت خانواده نباشد و وجود آن‌ها برای زوج
محسوس نباشد، مشكلاتی را ايجاد می‌كند.
رييس ستاد اقامه نماز اهواز، افزود: بايد وابستگی فرد به مواد مخدر نيز برای زن و مرد
 مورد توجه قرار گيرد و در انتخاب همسر تأثيرگذار باشد.
چاوشی در خصوص هم‌سطح بودن افراد از لحاظ موقعيت اجتماعی و خانوادگی اظهار
كرد: بايد فردی انتخاب شود كه در خانواده دين‌داری تربيت شده باشد. در اين ميان
اسلام فرد را ملزم به انتخاب همسر متدين می‌كند. توجه به محيط خانوادگی زوجين نيز
 از اهميت زيادی برخوردار است.

--------------------------------------------------------------------------------


لینک این مصاحبه :

http://www.iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=435450