دوشنبه 19 مهر 1389 08:20:01             شماره‌ خبر :666744

بررسی نتايج پذيرش توبه/9
رئيس ستاد اقامه نماز اهواز تأكيد كرد:

تأثير انكارناپذير تغيير فضای گناه در پذيرش توبه

ايكنا ـ خوزستان: بر اساس رواياتی از معصومين توبه‌كننده واقعی كسی است كه دوستان بد خود را تغيير دهد و با كسانی كه او را در راه دين و اطاعت خدا كمك و تشويق كند دوستی كند، مجالس و محافل خود را تغيير دهد و در مجالس گناه حاضر نشود حتی اگر خودش در اين مجالس حضور يابد و مرتكب گناه نكند.

حجت‌الاسلام «جوادچاوشی»، رئيس ستاد اقامه نماز اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) دفتر خوزستان اظهار كرد: توبه يك حالت روحی و تحول درونی است. توبه به كاربردن يك يا چند لفظ نيست بلكه انقلاب حقيقی از درون و مقابله با اميال و روح شيطانی است.

وی افزود: توبه اولين مرحله از مراحل رسيدن به قرب الهی است و تا زمانی كه انسان در اين دنيا زندگی می‌كند و مرگش فرا نرسيده باشد خداوند مهلت داده تا بنده‌اش توبه كند. فقط زمانی كه مرگش فرا می‌رسد و انسان خود را مضطر و بيچاره می‌بيند، توبه سودی نخواهد داشت. زيرا در هنگام مرگ، توبه به معنای پشيمانی و تحول نيست بلكه از روی استيصال است.

جواد چاوشی گفت: فرعون زمانی كه در آب محصور می‌شود و مرگ را به چشم می‌بيند توبه می‌كند و می‌گويد: «و جَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْیًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِهَ إِلاَّ الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ»، «و فرزندان اسرائيل را از دريا گذرانديم پس فرعون و سپاهيانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال كردند تا وقتى كه در شرف غرق شدن قرار گرفت گفت ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويده‏اند نيست و من از تسليم‏شدگانم» آيه 90 سوره يونس.

به گفته رئيس ستاد اقامه نماز اهواز، آن ايمان آوردن و توبه كردن فاقد ارزش است. خداوند در آيه بعدی، آيه 91 می‌فرمايد: «آيا الان ايمان می‌آوری؟ در حالی كه تا قبل از اين نافرمانی می‌كردی و از تبهكاران بودی!»

وی افزود: نااميدی از لطف و رحمت الهی بزرگ‌ترين گناه شمرده شده است. انسان با هر گناهی و در هر سنی می‌تواند توبه كند و از خدا طلب بخشش كند. بهترين زمان توبه جوانی است هرچند كه در پيری هم خداوند توبه را قبول می‌كند، اما زمانی كه انسان هنوز در سنين جوانی است و شخصيت او ثابت نشده توبه آسان‌تر است.

رئيس ستاد اقامه نماز اهواز ادامه داد: همچنين ارزش توبه در جوانی بالاتر است زيرا در سنين جوانی قدرت انجام هر گناهی وجود دارد اما در سنين پيری انسان قدرت انجام هر گناهی را ندارد. امام‌علی(ع) در نهج‌البلاغه حكمت 409 شش شرط برای استغفار ذكر نموده است كه دو شرط اول ركن توبه است، دو شرط دوم شرط قبول توبه و دو شرط آخر شرط كمال توبه هستند.

وی به اركان توبه و استغفار اشاره كرد و گفت: پشيمانى از گناهان و اعمال زشت گذشته و تأسف و ناراحتی واقعی دوم عزم جدی بر ترك گناه به طور هميشگی و بدون بازگشت (توبه نصوح) از اركان مهم تويه هستند. ادای حقوق مردم به شكلی كه هيچ حقی از كسی بر گردن فرد نباشد تا خدا را ملاقات كند. به جا آوردن تمام واجباتی كه از او فوت شده و ادای حق خداوند از شرايط پذيرش توبه هستند.

به گفته جواد چاوشی، اوج توبه اين است كه انسان گوشت‌هايی كه از گناه و با مال حرام بر تن روييده را آب كند و با لقمه حلال گوشت تازه جايگزين آن كند. توبه‌كننده بايد بدن خود را كه هميشه راحت بوده با انجام اعمال و طاعت الهی به رنج بيفكند تا شيرينی معصيت از بدنش خارج شود. با استفاده از رواياتی كه از معصومين نقل شده توبه كننده واقعی كسی است كه دوستان بد خود را تغيير داده و با كسانی كه او را در راه دين و اطاعت خدا كمك و تشويق كند دوستی كند، مجالس و محافل خود را تغيير داده و در مجالس گناه حاضر نشود حتی اگر خودش گناه نكند، اخلاق و نيت خود را تغيير دهد. آرزوهايش را كوتاه و زبانش را حفظ كند. به فكر محرومان و گرسنگان باشد، لباس و ظاهر خود را تغيير دهد.


لینک این خبر :

http://www.iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=666744