گفتگو با خبرگزاری ایکنا

رييس ستاد اقامه نماز اهواز:

نام‌گذاری حروف مقطعه به رموز الهی ناشی

 از نبود تفسير جامعی از اين حروف است

گروه فعاليت‌های قرآنی:

فهم بشری قادر به تفسير جامعی از حروف مقطعه نشده است و به همين دليل اين حروف به صورت رمز و اشاره باقی مانده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمين «مهران جوادچاووشی»، رييس ستاد اقامه نماز اهواز، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، اظهار كرد: 29 سوره از قرآن كريم با حروف مقطعه آغاز شده است، آغاز سوره‌های قرآن با حروف مقطعه ويژگی خاص قرآن كريم است.

وی گفت: اين حروف 78 بار در قرآن كريم آمده‌اند كه 14 حرف ثابت هستند و مابقی به صورت مكرر آمده‌اند كه با حذف مكررات آنها جمله «صراط علی‌ حق‌، نمسكه» استخراج می‌شود.

 چاووشی:
معنی حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآنی نيز تفسير شده است. مثلاً معنی حروف «الف، لام، ميم» در ابتدای سوره‌ای «ان‌ الله ملك» و در سوره ديگر«ان الله مجيد» است

چاووشی با بيان اين‌كه حروف مقطعه در ابتدای 27 سوره مكی و 2 سوره مدنی آمده‌اند، گفت: اين حرف از يك تا چند حرفی در ابتدای 29 سوره قرآنی هستند.

وی افزود: تاكنون تحليل‌های متعددی درباره خصوصيات حروف مقطعه قرآنی ارايه شده كه بعضی از آن‌ها قابل جمع هستند.

رييس ستاد اقامه نماز اهواز، ادامه داد: در كتاب «البرهان فی‌العلوم القرآن» آمده همزمان با نزول قرآن، قريش و يهود به اين كتاب عظيم الهی نسبت ناروا دادند و گفتند قرآن سحر است، محمد آن را ساخته و به خداوند نسبت داده است. خداوند نيز در پاسخ گفت: «الف، لام، ميم، ذلك‌ الكتاب»، يعنی كتاب قرآن از همين حروفی ساخته شده كه در مكالمات روزمره استفاده می‌كنيد.

وی با اشاره به اين‌كه در تفسير نمونه نيز به شگفت‌انگيز بودن حروف مقطعه اشاره شده، گفت: در اين كتاب آمده، قرآن همه سخنوران را شگفت‌ زده كرده و ناتوانی دانشمندان را در رويايی با آن به همراه داشته است. قرآن از همين حروفی ساخته شده كه در اختيار همگان قرار داده شده است.

 رييس ستاد اقامه نماز اهواز:
حروف مقطعه رموزی ميان خدای سبحان و رسول اكرم(ص) است كه درك آن‌ها بر ما پوشيده است

چاووشی در ادامه به نظر علامه مجلسی اشاره كرد و گفت: حروف مقطعه رموزی ميان خدای سبحان و رسول اكرم(ص) است كه درك آن‌ها بر ما پوشيده است و فهم عادی ما بر آن راه ندارد، جز اين كه بدانيم مضمون سوره‌ها ارتباط خاصی با هم دارند.

رييس ستاد اقامه نماز اهواز، در خصوص تفسير ارايه شده دكتر «رشاد خليفه»، محقق مصری، تصريح كرد: وی معتقد است استفاده بيشتر حروف مقطعه ابتدای هر سوره در تمامی سوره‌ها معجزه‌ی غير قابل انكاری است. بر اساس بررسی اين محقق، استفاده حرف «ق» در سوره «ق» به دليل اين كه ابتدای سوره با اين حرف بوده، بيشتر به چشم می‌خورد. به گفته «رشاد خليفه» محال است فردی بتواند در ارايه سوره‌هايی با اين ساختار و تكثر حروف به كار رفته در هر سوره اقدامی انجام دهد.

چاووشی ادامه داد: اشاره حروف مقطعه به اسماء الهی از ديگر تفاسير ارايه شده در كتاب «بحارالنوار» علامه مجلسی است. در اين باره آمده كه از گزينش حروف مقطعه، اسماءالهی به دست می‌آيد.

 چاووشی:
اين حروف بر اساس حروف ابجد به بقا، اجل امتها، نعمت‌ها، بلاها و نيز به مدت بقای امت اسلامی اشاره دارند

وی گفت: يكی نبودن معنی حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآنی نيز تفسير شده است. مثلاً معنی حروف «الف، لام، ميم» در ابتدای سوره‌ای «ان‌ الله ملك» و در سوره ديگر«ان الله مجيد» است. نظر ديگر اين كه مراد از اين حروف فهماندن و آگاهی افراد نيست. به همين دليل به صورت رمز و اشاره باقی مانده‌اند.

رييس ستاد اقامه نماز اهواز، بيان كرد: استفاده از حروف مقطعه برای تنبيه و ساكت كردن كافران، اشاره اين حروف به آيات سوره‌ها، حادث بودن قرآن كريم، نام‌گذاری سوره‌های قرآنی و سوگند خداوند به اين حروف از مهم‌ترين تفاسير به جا مانده در اين ارتباط است.

چاووشی تصريح كرد: اين حروف بر اساس حروف ابجد به بقا، اجل امتها، نعمت‌ها، بلاها و نيز به مدت بقای امت اسلامی اشاره دارند.

وی خاطرنشان كرد: اين حروف برای مرزبندی ميان سوره‌ها و نشانه‌های ‌آن‌ها آمده‌اند و فشرده پيام و درون‌مايه سوره‌های قرآنی هستند. همچنين اين حروف مقدمه و مفتاح سوره‌ها هستند.


لینک این مطلب در خبرگزاری ایکنا :

http://www.iqna.ir/Fa/news_detail.php?ProdID=440837

سوملا

این هم یک عکس از سوملا که در سفرم به ترکیه از اونجا دیدن کردم

سوملا

طرابوزان ترکیه

بعد از زیارت خانه خدا به دعوت سرکنسول گری ایران در ایالت طرابوزان ترکیه به این شهر زیبا و تاریخی سفر کردم.

گذشته از زیبائی کوه ها و مناظر سرسبز این شهر دیدن دریای سیاه هم جالب بود.

از نکات قابل توجه این سفر دیدن سوملا یا همان صومعه مریم مقدس بود که در زبان محلی به آنا مریم شهرت داشت.

صومعه ای تاریخی در حدود ۵۰ کیلومتری شهر در دل کوههای سرسبز که بسیاری از توریست ها فقط برای دیدن این اثر تاریخی به این شهر سفر می کنند.

دهخدا هم چنین می نویسد :

ولايتي است از ولايات ترکيه آسيا، محدود است شمالاً به بحر اسود، جنوباً به ارض روم و سيواس ، و شرقاً به ارض روم و قفقاز و غرباً به قسطموني . مساحت آن دوازده هزار ميل مربع، و جمعيت آن يک ميليون و يکصدهزار تن است که از اجناس مختلف مردم تشکيل يافته است و همگي دلير و پردل ميباشند. ولايت طرابزون کوهستاني است و داراي درختان بسيار از هر نوع ميوه است . اين ولايت چهار متصرفيه و بيست ودو مرکز قضاء و بيست وهفت ناحيه دارد. بندر آن طرابزون است که بر ساحل بحر اسود واقع شده و نزديک به چهل هزار تن سکنه دارد و لنگرگاه تجارتي وسيعي ميباشد. مشهورترين شهرهاي اين ولايت صامسون است که خود بر بحراسود لنگرگاهي است ، و کشتيهاي بسيار با ماشين بخار بدانجا لنگر افکنند. (ذيل معجم البلدان ج 2 ص 291).

بعد از کوههای آلپ این شهر دومین رتبه را از جهت زیبائی طبیعت در دنیا دارد.

از دیدنی های طرابوزان یا ترابزون که از آنها دیدن کردم می توان به اوزون گل ، کوشک آتاترک ،موزه ایا صوفیا و ... نام برد.

عکس های این سفر و زیارت خانه ی خدا بزودی در قسمت نگارخانه ی سایت گذاشته خواهد شد.