شبهه: 

مذهب را اختراع کردند تا کارگر به جای اعتراض، دعا کند. 

پاسخ: 

۱ـ نویسنده‌ی این متن می‌خواهد القا کند، دین برای خاموش کردن قشر فقیر ایجاد شده و اصالت ندارد.

۲ـ انسان موجودی متفکر و با اختیار است و اصولِ دین، کاملا عقلی است و با استدلال و برهان ثابت می‌شود. پذیرفتن اصول دین در اسلام امری اختیاری و غیر تقلیدی است.

۳ـ انسان از هر نژاد و رنگ و جغرافیایی که باشد، سوالاتی دارد.

آیا این جهان سازنده‌ای دارد؟ خالق این عالم کیست و کجاست؟ آیا با مرگ نیست و نابود می‌شویم یا بعد از مرگ حیات مجددی وجود دارد؟

۴ـ آیا این پرسش‌ها هم اختراعی است؟!

آیا دینی که اختراعی است می‌تواند به این سؤالات، پاسخ منطقی و مناسب دهد؟

۵‌ـ اولین دستور اجتماعی خدا به پیامبر (ص)، مبارزه با بی‌عدالتی و ظلم است. (سوره حدید، آیه ۲۵) 

آیا یک آیه و روایت سراغ دارید که خداوند یا پیامبران الهی و ائمه‌ی معصومین، دعا را جایگزین مبارزه با بی‌عدالتی و ظلم کرده باشند؟

۶ـ قرآن در آیه‌ی ۱۱ سوره‌ی رعد تاکید می‌کند سنت الهی برای تغییر، در گرو خواست و اقدام خودِ شخص یا مردم است. تمام تحولات و انقلاب‌ها در دنیا با دعا بوده یا با اراده‌ی مردم؟

۷ـ در انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۵۷، آیا بزرگان دین مردم را به دعا دعوت می‌کردند یا ایستادگی و مبارزه با ظلم و ستم شاهنشاهی؟

۸ـ اگر اسلام و مذهب شیعه ساختگی و اختراعی بود، باید مردم را دعوت به سستی، بی‌تفاوتی و خاموشی می‌کرد. پس چرا امام حسین (ع) مشغول دعا در خانه‌اش نشد؟ چرا با ظالم زمانه‌ی خود بیعت نکرد؟ آیا یزید و اطرافیانش، امام حسین (ع) را برای دعاهایش به شهادت رساندند؟

۹ـ اگر مذهب اختراعی است، این حرارت و شور حسینی (ع) میان مسلمانان و غیر مسلمانان، در دهه‌ی اول محرم و در پیاده‌روی اربعین از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

۱۰ـ دین و نظام اسلامی با اعتراض صحیح و مطالبه‌ی حق، نه تنها مخالفتی ندارد، بلکه خود مشوق این کار است.

اعتراض با اغتشاش و خراب‌کاری بسیار متفاوت است. اعتراض حق مردم است ولی همراهی با دشمنانِ وطن، خیانت است.