صبر در قرآن
دوشنبه 24 خرداد 1389 08:19:17 شماره خبر :586001 |
پايههای صبر در آيات قرآن كريم/10 رييس ستاد اقامه نماز اهواز: آيه 54 سوره «قصص» پاداش صابران را دو برابر عنوان میكند |
گروه انديشه و علم: خدواند سبحان در آيه 54 سوره «قصص»، «أُولئِكَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَهِ السَّیِّئَهَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ»، «آناناند كه به (پاس) آنكه صبر كردند و (برای آنكه) بدی را با نيكی دفع می نمايند و از آنچه روزی شان دادهايم انفاق میكنند، دوبار پاداش خواهند يافت» پاداش صابران را دو برابر میداند. حجتالاسلام «جواد چاوشی»، رييس ستاد اقامه نماز اهواز در گفتو گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، «صبر» در لغت عرب را به معنای حبس و در تنگنا و محدوديت قرار دادن عنوان كرد و گفت: برخی نيز آن را بازداشتن نفس از اظهار بیتابی و بیقراری دانستهاند. وی افزود: در فرهنگ اخلاقی، صبر عبارت است از وادار نمودن نفس به انجام آنچه كه عقل و شرع اقتضا میكنند و باز داشتن از آنچه عقل و شرع نهی میكنند. رييس ستاد اقامه نماز اهواز ادامه داد: واژه «صبر» در شكلهای مختلفی بيش از صدبار در قرآن به كار رفته كه خود بيانگر اهمیّت اين موضوع است. قرآن كريم در بيان علت رسيدن بعضی از بنیاسرائيل به مقام امامت و هدايت مردم در آيه 24 سوره سجده میفرمايد: «و جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ»، «و چون شكيبایى كردند و به آيات ما يقين داشتند برخى از آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت مىكردند.» وی تصريح كرد: در باب چگونگی پاداش صابران در آخرت، در آيه 97 سوره «نحل» به آنها وعده پاداشی بهتر از آنچه عمل كردهاند، میدهد: «وَ لَنَجْزِیَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا یَعْمَلُونَ» ،«و قطعاً كسانی را كه شكيبايی كردند به بهتر از آنچه عمل كردند، پاداش خواهيم داد.» جواد چاوشی افزود: در آيه 10 سوره «زمر» اعلام میدارد كه اجر و پاداش صابران از حدّ و شمارش خارج است و آنها بدون حساب پاداش دريافت میدارند: «إِنَّما یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ»، «بیترديد، شكيبايان پاداش خود را بی حساب (و) به تمام خواهند يافت.» رييس ستاد اقامه نماز اهواز گفت: همچنين خداوند در آيه 46 سوره «انفال» به صابران وعده همراهی داده است: «وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ»، «و صبر كنيد كه خداوند با شكيبايان است.» وی افزود: امام صادق(ع) نيز میفرمايد: «صبر برای ايمان به منزله سر برای بدن است؛ همچنان كه اگر سر برود بدن هم از بين میرود، اگر صبر از كف رود، ايمان نيز از كف میرود.» پيامبر اكرم(ص) میفرمايند: «صبر سه قسم است؛ صبر به هنگام ديدن مصيبت، صبر بر طاعت خدا، صبر به هنگام معصيت.» بنابراين هركس بر مصيبتی صبر كند و سختی آن را به نيكوئی تحمل نمايد خدای متعال برای وی سيصد درجه مینويسد به طوری كه ما بين هر درجه فاصلهای هست به مقدار فاصله موجود ميان آسمان و زمين و هركس بر طاعت خدا صبر نمايد خدای متعال برای وی ششصد درجه عطا میكند كه ما بين هر درجه فاصلهای هست مثل فاصله موجود ميان پائينترين نقطه زمين تا عرش خدا و هركس بر معصيت خدا صبر كند (معصيت خدا را انجام ندهد) خدای متعال برای وی نهصد درجه عنايت میفرمايد كه ما بين هر درجه فاصلهای هست مثل مقدار فاصله موجود از پائينترين نقطه زمين تا منتهای عرش خدا. جوادچاوشی گفت: برای صبر آثار فراوان دنيوی و اخروی میتوان برشمرد؛ امام علی(ع) در بخشی از تحليل خود نسبت به عزّت و ذلّت برخی اُمم گذشته میفرمايد: «چون خدا ديد چگونه در راه دوستی او بر آزار شكيبايیاند، و چه سان از بيم او ناخوشايندی را تحمّل مینمايند، از تنگناهای بلا، گشايشی برايشان پديد آورد و از پسِ خواری ارجمندشان فرمود و آرامش را جايگزين بيم كرد. پس پادشاهانِ حكمران شدند و پيشوايان با فرّ و شأن و كرامتِ خدا در حق آنان تا بدان جا رسيد كه ديده آرزو نهايت آن را نديد.» وی تاكيد كرد: بعضی از عالمان اخلاق صبر را دروازه ورود به مقام رضايت به مقدّرات الهی و مقام رضا را باب رسيدن به وادی محبت پروردگار دانستهاند. بنابراين از آثار مهم صبر در همين دنيا میتوان از دستيابی به مقام «رضا» و «محبت» نام برد. لینک این خبر : |